Odżywka na masę a odżywka białkowa - różnice

Odżywka na masę a odżywka białkowa - różnice

Jedni stosują odżywki na masę i są zwolennikami węglowodanów podczas budowania masy mięśniowej, inni polegają w dużej mierze na białku jako najlepszym budulcu mięśni. Jednak, aby zbudować odpowiednią masę mięśniową potrzebne są obydwa te składniki pokarmowe. Nie każdy może jednak pozwolić sobie na ułożenie diety tak, by je dostarczyć do organizmu w wymaganych ilościach. To dlatego są umieszczane w suplementach diety, które uzupełniają niedobory, a nawet powodują ich zwyżkę w organizmie. Czym dokładnie różni się odżywka na masę od tej białkowej i kiedy zaleca się ich stosowanie?

Gainer a białko - charakterystyka
Odżywka na masę składa się nawet w 80% z węglowodanów i 20% z białka. Proporcje te są odmienne w przypadku różnych produktów. Odżywka białkowa składa się natomiast w większości z białka, może być uzupełniona witaminami, pierwiastkami czy innymi wspomagającymi prawidłowy rozwój organizmu substancjami. Obydwa suplementy powinny być wyprodukowane z wysokiej jakości składników naturalnych, więc należy dokładnie zapoznać się z ich składem przed zakupem. Tylko wysokiej jakości odżywki pomogą w osiągnięciu celu treningowego. Gainery zapewniają olbrzymie ilości energii, więc zwiększają możliwości organizmu do podejmowanego wysiłku fizycznego. Dzięki nim możesz trenować dłużej i mocniej. Przy zbyt dużej ilości węglowodanów w organizmie, można doprowadzić jednak to ich odkładania się w postaci tkanki tłuszczowej. To dlatego odpowiednia porcja cukrów spożywana w ciągu dnia ma też tak duże znaczenie. Białka natomiast wpływają na przyrost masy mięśniowej i przyspieszają jego regenerację. Jednak bez odpowiedniego bodźca, czyli energii do wzrostu, nie są w stanie do końca pomóc w budowaniu masy.To dlatego właściwe proporcje składników w odżywce są kluczowe dla osiągnięcia pożądanych efektów. 

Najlepsza odżywka na masę
Wynika z tego, że dla odpowiedniego wzrostu mięśni nie można stosować samego białka, ale też nie poleca się spożywania gainerów o wysokiej zawartości węglowodanów. Najlepiej zacząć od gainera o zbilansowanym składzie. Na rynku znajdują się odżywki typu BULK, które są uważane za jedne z lepszych. Składają się one z 45% węglowodanów i 45% białka. Tym samym organizm zostaje zaopatrzony w taką samą ilość tych dwóch substancji. Węglowodany dbają wówczas o wysoki poziom energii, a białko wpływa na prawidłowy rozwój tkanki mięśniowej. Co stanowi pozostałe 10% takiego gainera? Zazwyczaj są to aminokwasy, kreatyna, witaminy i minerały lub inne substancje, które dbają o zdrowy rozwój całego organizmu. Odżywka na masę typu BULK doskonale nadaje się jako zamiennik posiłku. Wystarczy więc przygotować shake'a i zabrać go ze sobą do pracy, na wyjazd, spotkanie. Zamiast wybierać niezdrowe przekąski, lepiej sięgnąć po posiłek w formie odżywki, która zasyci organizm.

A kiedy stosować samo białko?
W zasadzie kiedy zbudujemy już odpowiednią masę mięśniową i treningi na siłowni staną się mniej intensywne, to nie ma potrzeby stosowania gainerów, które mogą spowodować tylko odkładanie się tkanki tłuszczowej. Podczas stosowania odżywki na masę mamy jeden cel - rozbudowę mięśni. Kiedy nasza masa mięśniowa wygląda jak należy, najlepiej zastąpić gainer odżywką białkową dla jej utrzymania. Białko zadba o rozwój masy mięśniowej, ale już nie w takim stopniu jak odżywka na masę. Zagwarantuje natomiast odpowiednią regenerację po treningach i ochroni przed degradacją wypracowane mięśnie. 

Komentarze (0)
Dodaj Swój komentarz
Twoja ocena ogólna: